Puistjes op je rug

Acne is een vervelende huidaandoening, waar je graag van af wilt. Meestal manifesteert deze ‘plaagaandoening’ zich in het gezicht maar ook elders op je lichaam kan acne voorkomen. Bijvoorbeeld op je rug. Puisten op je rug kunnen zich ontwikkelen als gevolg van een aantal factoren. Er kan sprake zijn van stress, een vochtarme huid kan een rol spelen maar ook hormoonschommelingen zijn een mogelijke oorzaak. Ook is niet helemaal duidelijk of de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen een trigger is voor acne. Maar misschien kun je dat voor jezelf vaststellen door bij te houden wat je eet en of bijvoorbeeld pukkels op je rug dan erger worden. Op die manier kun je een volgende acnegolf wellicht te slim af zijn. Kijk eens of de pukkelvorming rustig blijft, wanneer je bepaalde voedingsstoffen waarvan je het vermoeden hebt dat die de acne aanwakkeren, een tijdje bewust vermijdt.

Neem ook de volgende punten in overweging als je acne geen (of minder) kans wilt geven:

1] schone kleding en textiel
Synthetische kleding geeft sneller irritatie omdat je huid daardoor minder goed kan ademen en er zich eerder zweet vormt, wat de talgklieren verstopt door bacterievorming, waardoor ontstekingen ontstaan. Gebruik handdoeken eenmalig en was ze dan en zorg ook voor schoon beddengoed.

2] douchen na het sporten
Zweten werkt pukkelvoming in de hand. Natuurlijk moet je eerst wel goed uitzweten wanneer je een zware workout hebt gedaan maar douchen na het sporten, maar ook na matige tot zware lichamelijke inspanning (bijvoorbeeld in de tuin of na huishoudelijk werk) is zeker een aanrader.

3] waarom pH-neutrale zeep?
pH neutrale zeep of wasgel is beter voor je huid omdat het de zuurgraad van de huid respecteert en de natuurlijke balans niet verstoort.

4] reinig de huid met een zachte borstel
Scrubben van je huid met zo’n ‘fijne’ scrubspons of handschoen is slecht voor je huid. Ze zijn een broeinest voor bacteriën. Voor het wassen van je rug raden wij een zachte borstel aan met synthetisch haar, waarmee dode huidcellen op een zachte manier worden verwijderd. Spoel de borstel na gebruik goed uit en bewaar die op een droge plaats.

5] hydrateer je huid
De huid moet goed worden gehydrateerd. Puistjes op de rug ontstaan juist vanwege gebrek aan vocht. Dan gaat de huid meer talg produceren, waardoor er meer talgophoping ontstaat en dus puistjes kunnen ontstaan.