Het verwijderen van Acnelittekens

Acne kan zichtbare sporen achterlaten op je huid, waardoor littekens ontstaan. Of die littekens helemaal en definitief verdwijnen, dat kan niet worden gegarandeerd. Maar dat er tegenwoordig heel veel aan kan worden gedaan om ze te bestrijden, dat staat als een paal boven water. Acne kun je het beste op tijd (laten) behandelen. Met een crème of een gel tegen acne is er al veel schade te voorkomen. Maar is er al sprake van littekenvorming dan zijn er verschillende opties om dit aan te pakken. We hebben het dan over het verwijderen van acnelittekens of het minder zichtbaar maken daarvan. Daarvoor is een intake bij een behandelaar noodzakelijk om vast te stellen om welk huidtype het gaat. Daarbij moet ook het type acne littekens worden bepaald, evenals het risico op complicaties.

Er zijn drie behandelopties:

• Een operatie waarvoor je (veelal voor een poliklinische chirurgische ingreep) naar het ziekenhuis wordt doorverwezen. Opvallende, diepe of grote littekens worden weggesneden, waarna de huid met hechtingen wordt gedicht.

• HuidZorg Drenthe (ACNEKLINIEKDRENTHE.NL) helpt je met een kuur van laserbehandelingen graag verder in de strijd tegen acnelittekens. Hierbij worden de diepere huidlagen heel gericht verhit, waardoor de aanmaak van onderhuids bindweefsel wordt gestimuleerd en waardoor een egalere huid ontstaat. Wanneer je hiervan blijvend resultaat wilt hebben, dan is een jaarlijkse onderhoudsbehandeling gewenst. Met lasertherapie kan ook de bovenste huidlaag worden behandeld. Dit neemt vaak een beter resultaat met zich mee dat langer aanhoudt, alleen is het risico op complicaties groter.

• Ook zetten wij microdermabrasie en peelingen in om acnelittekens te behandelen. Hierbij wordt de bovenste huidlaag‘doorgeprikt’ of dunner gemaakt, wat ook zeker effect heeft op de onderste huidlagen (aanmaak collageen en elastine). Bij microdermabrasie worden er minuscule gaatjes in de opperhuid geprikt en bij een peeling wordt er met chemische producten ingewerkt op de huid. Een zichtbaar beter resultaat houdt langer aan maar ook hier is het risico op complicaties aanwezig.

Intake

Daarom is een intake altijd ons uitgangspunt om het voor jou optimale resultaat te kunnen inschatten. Daarbij stellen we allereerst vast welk huidtype jij hebt.

Actief en effectief acnelittekens behandelen

Wanneer je acne(littekens) hebt dan wil je daarvan af. Je gaat actief op zoek naar informatie over de manier(en) waarop je echt van deze vervelende en ‘gezichtsbepalende’ huidaandoening af komt. En als acne dan ook nog eens ontsierende littekens achterlaat, dan wil je daar helemaal korte metten mee maken. Al snel kom je tot de ontdekking dat er heel veel mogelijkheden zijn om acnelitteken te behandelen. In onze praktijken voor huidtherapie in Emmen en Hoogeveen kunnen wij veel voor je doen. We helpen je niet alleen met doelgerichte behandelingen, we luisteren ook naar jouw verhaal en weten uit ervaring wat het met je doet als je uiterlijk is aangedaan.

Als je graag wat aan je littekens wilt (laten) doen, kies dan altijd voor een erkend huidtherapeut, dermatoloog of arts. De heftigheid en mate van de littekens zijn absoluut bepalend voor het effect van de behandeling. We kunnen op voorhand niet beloven dat alle littekens ook helemaal verdwijnen. Daarom is een intakegesprek ook erg belangrijk. Daar nemen we graag de tijd voor. Samen met jou bekijken we welke behandelingsmethode het beste bij jou past.

Allereerst maken we onderscheid tussen atrofische en hypertrofische littekens en keloïden. Bij atrofische littekens is er tekort aan bindweefsel, waardoor de aangedane huid dunner lijkt en er zelfs wat ‘glazig’ uitziet. Er is dan sprake van minder aanmaak van bindweefsel tijdens het genezen van de acnehuid. Hierdoor ontstaat het beeld van de dunnere huidlaag die wat dieper in de huid ligt. Vooral wanneer de acne heftig is of was laat dit vaak veel van dit soort kuiltjes zien op de huid.

Acnekliniek Drenthe behandelt atrofische littekens met:

A] Chemische peelings. Hiermee wordt de aanmaak van collageen vergroot, waarmee vernieuwing van de huid wordt versneld. Met name oppervlakkige atrofische littekens reageren hier heel goed op. Bij zwaardere, dieper gelegen littekens kiezen voor een van de andere methoden. In veel peelings zit een zuur (glycolzuur, salicylzuur of melkzuur) en dat heeft een goed effect op de littekens. Hoe meer zuren de peeling bevat hoe effectiever de inwerking. Ook op de diepere huidlagen. Dit neemt echter wel irritatie van de huid met zich mee en kan ook de oorzaak zijn van roodheid. Hier moet je echt even doorheen.

B] Microdermabrasie. Letterlijk vertaald staat dit voor het afslijpen van de huid. De bovenste huidlaag wordt op microniveau ‘afgeslepen’ door middel van een apparaatje in de vorm van een pen. Hiermee worden (heel gericht en onder hoge druk) allemaal microkristallen op de huid geblazen. De microkristallen schuren hierdoor als het ware de dode huidcellen van de bovenste huidlaag. Dit stimuleert de aanmaak van nieuwe bindweefselcellen. Er zijn meerdere behandelingen nodig om tot een goed zichtbaar resultaat en bevredigend resultaat te komen. Microdermabrasie passen we niet toe bij actieve acne, omdat dit de huid juist schade kan toebrengen.

C] Microneedling. Voor deze behandeling gebruiken we ook een apparaatje in de vorm van een pen met hele kleine naaldjes. Die naaldjes beschadigen de huid licht, waardoor de aanmaak van elastine en collageen een impuls krijgt. Hierdoor wordt je huid strakker of steviger. Je kunt ook rollers voor thuisgebruik kopen maar dit raden wij niet aan, in verband met hygiëne en ondeskundig gebruik. Hierdoor is het middel erger dan de kwaal en doe je je huid beslist geen plezier.

D] Laseren van acnelittekens. Bij HuidZorg Drenthe kunnen we veel voor je betekenen met onze laserapparatuur . Wij hebben al veel mooie resultaten geboekt bij de behandeling van acnelittekens met behulp van onze Lumenis M22. Een fractionele laser die modulair is opgebouwd. Voor het behandelen van de acnelittekens wordt dit laserapparaat voorzien van de ResurFX module. Wij en vooral ook onze klanten zijn er heel blij mee. Ook waar het gaat om de heftigere littekens kunnen we hiermee prachtig resultaat boeken.

Acnekliniek Drenthe behandelt hypertrofische littekens en keloïden.
Ook voor de behandeling van hypertrofische littekens en keloïden kun je bij HuidZorg Drenthe (ofwel AcnekliniekDrenthe.nl) terecht. De mate en de ernst van littekens bepalen onze behandelingen. Vaak komt een huidarts/dermatoloog met een behandelplan. Er zijn diverse oorzaken waardoor littekens kunnen ontstaan. Hier behandelen we de heftigere acnelittekens die zowel kunnen zijn verkleurd, verhard of verkleefd dan wel verdikt.

Hypertrofische littekens ontstaan door een verhoogde productie van fibrine in de huid. Dit vindt plaats in de bindweefselcellen die hierdoor sterk verdikte littekens veroorzaken. Veelal zijn het bredere roze strengen of ook wel plaques op de huid. Die worden in een periode van maanden tot soms wel een jaar na het ontstaan van het littekenweefsel steeds dikker. Hypertrofische littekens komen het meest voor op borst, schouder, nek en oren. Vaak is de aandoening erfelijk en doet het zich bij het ene mensenras vaker voor dan bij het andere.

Massages en lymfdrainage
Wij stimuleren de elasticiteit van de huid door middel van speciale massagetechnieken. Het litteken zal hierdoor soepeler worden en de doorbloeding wordt verbeterd. Het litteken zal hierdoor minder gespannen aanvoelen. In combinatie met manuele lymfdrainage zullen ook eventuele jeuk en pijn minder worden. De wondgenezing vanwege het litteken zal versnellen en het litteken zal dan ook minder zichtbaar worden.

Pleisters, tape, verband en gel
Ondersteunende behandeling van hypertrofische littekens en keloïden gebeurt ook veel met siliconenpleisters, siliconengel en siliconentape. En ook met drukverbanden. Een en ander is wel afhankelijk van de ernst en de mate (vooral ook de conditie) van de littekens. Wij begeleiden je door voor te doen hoe je zelf de pleisters of tape kunt aanleggen. En ook hoe je de littekens zelf kunt verzorgen. Door de littekens goed te onderhouden worden ze elastischer en soepeler.

Keloïden
Keloïden zijn een afwijkende soort van hypertrofische littekens. De ‘reguliere’ hypertrofische littekens vormen zich op de plaats waar de acne zich uitte. Mar keloïden doen zich ook voor buiten de grenzen waar de acne of een verwonding zat. Zo bedekken keloïden soms veel grotere regionen van de huid. Net als bij hypertrofische littekens kunnen siliconengel, -pleisters en -tape hierop een gunstige uitwerking hebben. Het duurt vaak wel wat langer om resultaat te zien bij de behandeling van keloïd-littekens maar je zult merken dat we hierin stappen zetten.

Camouflage
Wij kunnen je in tussentijd zeker van dienst zijn met speciale camouflage make-up, waarmee je de aangedane huid aan het zicht onttrekt. Met deze verzorgende make-up behandelen en maskeren we keloïd littekens en leren we jou hoe je dit het meest praktisch zelf kunt aanbrengen. Vooral ook wanneer zich donkere verkleuringen voordoen (met name bij huidtypes 3, 4 en 5) zal camouflage met Lycogel of MicroSkin uitkomst bieden.

Vergoeding zorgverzekering
Bij ernstige vormen van acne en acnelittekens vergoeden zorgverzekeraars vaak (een deel van) de behandelingen. We adviseren je wel om dit in je polisvoorwaarden te checken of er bij je zorgverzekering om te vragen.

Heb je vragen/wil je meer weten?
Acnekliniek Drenthe (onderdeel van HuidZorg Drenthe) is aangesloten bij de NVH. Dat staat voor de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten. Wij zijn ingeschreven bij en voldoen aan de eisen van het Kwaliteitsregister Paramedici (KP). We werken veilig en volgens vaste protocollen waarbij betrokkenheid bij jou als persoon en jouw problematiek centraal staan.